Betimleyen: Gülsüm Erten
Dikey dikdörtgen şeklindeki fotoğrafta açık kahverengi tonlarında dolgu topuklu ayakkabı bulunmaktadır. Dolgu topuklu ayakkabı dizinin altından itibaren bacakları gözüken dar mavi kot pantolon giyinmiş bir kadının ayaklarındadır. Kadının sağ eli hafifçe sağ ayak bileğindedir. Dolgu topuk ayakkabının ucu parmakları kapatacak şekilde hasır desenlidir. Ayak bileğini saracak şekilde ince kemeri bulunmaktadır. Bağı topuk kısmını kapatan kısımla bağlıdır. Ayakkabının topuk kısmı kalın , uç kısmına doğru bu kalınlık azalmaktadır. Sağ ayak ön planda sol ayağı ise ayakkabının parmak uçları belli olacak şekildedir. Ayakkabı ayak uçlarına basılmış topuk tarafı 2-3 cm havada olacak şekilde durmaktadır. Arka planda beyaz saksı içinde yeşil yapraklı bir çiçek hemen sağ tarafında üst üste konulmuş iki kitap kitapların üzerinde yarısı belli olan bir daire şeklinde beyaz bir cisim bulunmaktadır.
Betimleyen: Mehtap Tolu
Fotoğrafta erkek zeybek kıyafeti giyen genç bir adam var. Folklorcunun başında takke ve takkenin üzerin de yöreye ait olan rengarenk çizgili zemini kırmızı bir eşarp, eşarp çapraz katlanmış takkenin üstünden sağa doğru sarılıp orda tek sıkım yapılmış ve yana doğru sarkmış. Zeybeğin içinde beyaz gömlek üstün de ise göğsünün altında sonlanan bedeni siyah, kolları koyu mavi , kolların ortasın da ise omuzdan aşağıya uzayan dört parmak genişliğin de siyah bir fisto dikilmiş. Kollar yana açık eller aşağıya doğru bakıyor. Her iki kolun arkasın da dört parmak genişliğin de aşağı doğru uzanan kırmızı bant , bantın uçları çapraz dikilmiş.
Pantalonu aynı maviden şalvar gibi ama boyu dizin hizasın da bitiyor. Ön bacağın dizin üstün de eni diz boyun da yukarı doğru siyah bir parça dikilmiş. Üzeri nakışlarla süslenmiş. Belin de ise yine yöresel çok renkli bir kumaştan kemerle bağlanmış. Kemerin içine yandan çapraz mendil takılmış mendilin üzerin de üç köşe de çiçek motifi işlenmiş.Ayakların da sivri burunlu, siyah, deri çizmeleri var. Çizmelerin boyu diz altına kadar.
Betimleyen: Mehtap Tolu
Fotoğrafta Kafkas kıyafeti giymiş, ayakta poz veren genç bir kız var.
Beyaz elbise ve üzerine kırmızı bir cepken giymiş. Elbise ve cepken saten kumaştan parlak.
Başın da kafkas tacı denen bir takke, onun üstün de ise beyaz omuzlarına kadar uzanan bir örtü örtülmüş. Örtünün kenarları dirseklerine değiyor. Tacın üzerin de üç sıra sarı düğmeler dikilmiş. Ortasın da ise kırmızı taş bulunan tam ortayı kaplayan, büyük bir mücevher var. Gülümseyen bir yüzle bakan kızın kumral saçları her iki yanında göğsüne doğru uzanmış.
Sağ kolu belin de sol kolu ise dirsekten yana doğru avucu yukarda eli açık şekilde duruyor.Elbise hakim yaka,beyaz yerlere kadar uzanıyor ve uçları sarı biyelerle çevrilmiş. Cepken kırmızı önden V şeklin de beline kadar açık. Bel hizasın da sarı bir kemerle bağlanmış.
Kollar dirseğin dört parmak altında sonlanıyor. Sonlandığı yerden beyaz satenden kumaş dikilmiş valonlu valonlu elinin bittiği yere kadar uzanıyor. El görünmüyor. Kırmızı cepkenin kenarları yine aynı biyeyele çevrelenmiş. Ayrınca aynı biye omuzdan kenara dört parmak ara olacak şekilde aşağı doğru uzanıyor. Yine alt tarafa da dört parmakla yana doğru gidiyor.
Betimleyen: Deniz Balancar
Dikey dikdörtgen şeklindeki fotoğrafta sarışın, genç bir mankenin kafasında Rus Kalpağı adı verilen kürklü bir şapka var. Mankenin omzundan yukarısı fotoğrafta yer alıyor. Genç kadının, pembe, dolgun dudakları, minik, hokka burnu, mavi gözleri ve kavisli, sarı kaşları var. Rus kalpağı tamamen kürkten oluşan ve kafaya tam oturan bir şapka türüdür. Beyaz renkli kürkten oluşan fotoğraftaki kalpak kızın kaşlarının üzerinden kafasına oturmuş vaziyette. Şapkanın kenar kısımlarının genişliği iki-üç parmak civarındadır.
Betimleyen: Deniz Balancar
Dikey dikdörtgen şeklindeki fotoğrafta genç bir kadın mankenin kafasında Fransız ressam şapkası var. Manken 20’li yaşlarında, beyaz tenli, kahverengi saçlı ve mavi gözlü bir kadın. Üzerinde siyah, dar, boğazlı kazak var ve göğsünden yukarısı fotoğrafta yer almış. Fransız ressam şapkasının esas özelliği kafaya hafif yamuk takılmasıdır. Gri kenar kısımları alnına tam oturan şapkanın sağ tarafı kulağının üzerinde dururken sol kısmı ise kaşının biraz üzerinde duruyordur. Alına yapışık olan kısmının yukarısındaki kısım ise bol duruyor. Şapkanın en orta üst kısmında ise minik bir sap duruyor. Şapka genel olarak tencere kapağına benzetilebilir.
Betimleyen: Deniz Balancar
Beyaz arka plan üzerinde bir adet stiletto bulunuyor. Stiletto kadınların kullandığı bir topuklu ayakkabı modelidir. Bu ayakkabının en büyük özelliği burun kısmının sivri geliyor olmasıdır. Yan taraftan görüntülenen siyah renkli stilettonun ince uzun bir topuğu var. Burun kısmı ise oldukça sivri geliyor. Ayakkabının içi ten renginde altı ise kırmızı renkli.
Betimleyen: Deniz Balancar
Fotoğrafta, pirinç ayaklı beyaz mermer sehpanın üzerinde tek eşi olan bir babet duruyor. Babet, kadınların giydiği düz taban bir ayakkabıdır. Ayakkabı sadece parmak uçlarından iki parmak gerisine kadar kapamaktadır. Ayağın üst kısmı açıkta kalıyor. Babetin uç kısmı kahverengi geriye kalan kısmı ise ten renginde olup kahverengi kısmın bitişinde ten rengi bir kurdele vardır.
Betimleyen: Deniz Balancar
Fotoğrafta, genç, sarışın ve beyaz tenli mankenin kafasında büyük bir hasır şapka yer alıyor. Manken oturur vaziyette sağ profilden görüntülenmiş. Kafasını saran hasır şapkanın, kenar kısımları yaklaşık bir karış genişliğinde ve dalgalı vaziyette.
Betimleyen: Nevire Ertaş
Dikey dikdörtgen fotoğrafta, balık model hafif kırık beyaz gelinlik giymiş bir model bulunuyor. Model ciddi surat ifadesine sahip, saçı açık kumral ve dağınık topuzlu halde. Saçlarının ön kısımları hafif yüzünü örtmüş, kollarını beline koymuş, sağ eli yukarı bakıyor, sol eli aşağıya dönük ve ayakta duruyor. Kırık beyaz balık model gelinlik göğüsten bacaklara doğru güpür görünümlü. Askısı bulunmayan gelinliğin yaka kısmı kollara doğru oval şekilde. Gelinliğin kolları tülden ve uzun, kollarında da güpürler var. Gelinlik modeline adını verir şekilde bel ve kalçalarda sıkılışan, dizden sonra açılan balık kuyruğu görünümüne sahip.
Betimleyen: Zeynep Tunçkale
Fotoğrafta beyaz bir arka planın önünde kahverengi saçlı, dudağından aşağısı fotoğraflanmış olan trençkot giymiş bir kadın durmakta. Üzerine açık kahverengi bir trençkot, içine beyaz bir body ile beyaz bir pantalon ve ayağına da beyaz spor ayakkabılar giymiş durumda. Ön tarafında bulunan, sağda ve solda üçer tane olan siyah renkli düğmeleri ilikli değil açık olan trençkot, manşet kısmında daralan bol kol kesimine, ceket yakaya ve kadının dizlerinin altına kadar gelen bir uzunluğa sahip. Elleri ceplerinde olan kadın, bir ayağı önde diğeri arkada olacak şekilde, ayakta poz vermiş halde.
Betimleyen: Sacide Nilüfer Çamur
Görselde uzun beyaz dikdörtgen bir arka planın ortasında çocuklar için olan bir kar botunun sol teki var. Bot üç kısımdan oluşuyor. Üst tarafı açık bej renginde olup ayağın üst kısmından ve bilek kısmından oluşuyor. Botun ortası, üst tarafından biraz daha koyu bir bej renginde olup ayağın yanlarını ve topuk kısmını kaplıyor. Tabanı da çok koyu olmayan bir kahve tonundan oluşuyor. Üç parçanın birleşim noktalarında iki şeritli dikişler var. Botun üst tarafında ayak parmakların bitişinden, ayak bileğinin biraz üst kısmına kadar çapraz şekilde ilerleyen ve bitişi kurdele yapılan bir bağcığı var. Bağcığın rengi üst kısımla orta kısmının arasında bir bej tonunda. Son olarak ayağın giriş kısmında botun iç tarafında olan beyaz tüylerden botun içinin tüylü olduğu anlaşılıyor.
Betimleyen: Ceren Bayram
Fotoğrafta ağzı, çenesi ve tek eli görünen bir kadın var. İşaret parmağını çenesine dayamış durumda. Elinde ise bir şahmeran bileklik takılı. Orta parmağından geçen bu şahmeran bileğine dolanıyor ve tam ortasında dörtgen bir şekil var. İçinde küçük yaprak gibi semboller var.
Betimleyen: Deniz Balancar
Dikey dikdörtgen şeklindeki fotoğrafta ushanka model şapka giymiş yan profilden çekilmiş bir kadın var. Ushanka; Rusya tarafından üretilen ve Kafkasya bölgesinde sıklıkla takılan bir şapka türüdür. En önemli özelliği iki tarafından dayanıklı ipliklerle bağlanmış olan kulaklıklara sahip olmasıdır. Bu kulaklıklar sayesinde soğuktan çok iyi koruma sağlamaktadır. Fotoğrafta 20’li yaşlarda olan beyaz tenli açık kumral renkli düz saçlı kız kafasına siyah renkli bir ushanka takmış.
Betimleyen: Deniz Balancar
Fotoğrafta plaj giyim kategorisinden olan mayokini giymiş bir manken duruyor. Mayokini, mayo kadar kapalı olmayan ama bikini gibi iki parçadan oluşmayan tek parçadan oluşan bir plaj giyimdir. Manken üst bacaklarına kadar kadraja alınmış. Göğüs kısmından boynuna doğru siyah kalın bir iple bağlanmış mayokini. İki göğsünün orta kısmından göbek deliğine doğru bir karış kalınlığında başlayıp incelerek aşağı doğru iniyor tam göbek deliğinin olduğu kısımda kahve rengi bir parça ile alt kısımla üst kısım birleştirilmiş.
Betimleyen: Deniz Balancar
Fotoğrafta, buzlu zeminde kayarak yapılan estetik sporlardan biri olan buz pateni ayakkabısı yer alıyor. Görselde düz, beyaz, bağcıklı bir kadın botuna benzer buz pateni var. Ayakkabı ilk izlenimde normal bir botu andırıyor. Ayakkabının tamamı beyaz renkte olup taban kısmı ahşap, yaklaşık 4 parmak kalınlığında bir topuğa sahip.
Betimleyen: Ali Emir Darıcı
Dikdörtgen bir fotoğrafta beyaz bir zemin üzerinde bir yüzme gözlüğü bulunuyor. Göze geçirilecek olan mercek çukurları mavi renkli oval bir yapıya sahip. Bu iki oval merceği bir arada tutan burun tutacağı plastik ve pembe renkli bir yapıda. Oval merceklerin ve burun tutacağının bağlı olduğu gözlük çerçevesi koyu mavi renkli ve gözlüklerden daha geniş yarıçaplı bir oval yapıdadır.
Betimleyen: Muhammet Kesgin
Fotoğrafta beyaz fontta yeşil ve parlak renkli, plastikten yapılmış bir çift yağmur çizmesi yer almaktadır. Çizmeler tırtıklı tabana sahip olup, hemen hemen kaval kemiğine denk gelen en üst kısmı gri renklidir. Bu çizmeler, ortalama bir bottan daha büyüktür.
Betimleyen: Bedia Ağtaş
Fotoğrafta ön planda kepenek giymiş bir çoban arka planda işe çayır ve koyunlar yer alıyor. Kepenek; Çobanların, zorlu hava koşullarından korunmak ve uzaktan fark edilmek amacıyla kullandıkları yöresel bir kıyafettir. Çobanların omuzlarına aldıkları dikişsiz, kolsuz keçeden yapılan bir üstlük olan kepenek boyun ve baş hariç vücudun tamamını ayaklara kadar örter. Üç parçadan oluşur ve bu parçalardan biri sırt diğer ikisi ön parçalardır.
Betimleyen: Berrin Tezel
Yatay dikdörtgen fotoğrafın sol alt köşesinin üstünden, sağ alt köşesinin üstüne, sağa doğru hafif yükselerek giden mermer bir duvarın üstünde bağdaş kurup oturmuş bir budist var. Saçları 1 numara tıraşlı, gözleri kapalı, düz oturuyor ama foroğraf biraz sağdan çekildiğinden, daha çok yüzünün ve bedeninin sağ tarafı yer alıyor. Arka planda fotoğrafın ortasından yukarısı tamamı mavinin tonları çok bulutlu bir gökyüzü. Buditsin oturduğu duvarın hemen arkasında yeşilliklerle yükselen bir tepe ve çok daha uzakta bulutlarla tepenin arasında bulutlar arasında kalmış bir dağ bulunuyor.
Betimleyen: Barış Kılınç
Fotoğrafta, avuç içleri birbirine bakacak şekilde konumlandırılmış biri sol biri sağ tarafta bulunan çift siyah boks eldivenleri. Eldivenleri giyen birisi yok sadece beyaz arka plan var. Sol taraftaki eldivenin elin üstüne -dışına gelen tarafta eldiven giyildiğinde kola paralel bir şekilde olan beyaz adidas logosu var ve altında adidas yazıyor. Eldivenin bilek kısmını sıkan cırt cırtın ucu kırmızı detaylı kalanı ise siyah. Kırmızı kısımda duo speed lace yazıyor.
Betimleyen: Barış Kılınç
Önden ve arkadan 1-2 parmak genişletilmiş yarım küre şeklinde sarı baret. Ön tarafında 2 parmaklık güneşliğe benzeyen bir detay var. Baretin arkasında ense tarafına gelen ve bareti kafaya sabitleyen siyah bir kayış var. Baretin üst tarafında arka taraftan ön kısma doğru olan dikdörtgen bir kabartı var.
Betimleyen: Özgün Dayar
Bir stüdyo çekimine ait fotoğrafta, İskoç kilti giyinmiş yirmili yaşlarda bir erkek, gri fon önünde ayakta duruyor. Buğday tenli, siyah saçlı, kirli sakallı adam, başını hafif soluna çevirerek ifadesizce o yöne bakıyor. Adeta sağ adımını atmak için harekete geçmek üzereymiş gibi poz vermiş. Üzerinde beyaz gömlek, yakasında siyah papyon var. Gömleğin üzerine siyah yelek ve siyah smokin ceketi giyinmiş. Yeleğin önündeki düğmeler kapalı, açık olan ceketin ise önünde kapatabileceği düğmesi yok. Ceketin önünde her iki yanda dıştan içe alçalarak inen çapraz pozisyonda kare şeklinde üç düğme var.
Betimleyen: Sinem Ekinci
Fotoğrafta bir kadın Flamenko elbisesi ile dans pozu vermiş şekilde elbiseyi gösteriyor. Kolları sırasıyla kırmızı, sarı, kırmızı fırfırlardan oluşuyor. Önü straplez gelen elbise siyah esnek bir kumaş ile kalçanın aşağısına kadar dar bir şekilde iniyor. Diz hizasının bir karış yukarısından elbise bollaşarak kırmızı, sarı, kırmızı, sarı renklerinde fırfırlardan oluşuyor. İki bacağın orta hizasında fırfırların başlangıcı olan kırmızı renkli bir düğüm var. Tüm fırfırlı kısımlar ise sanki bu düğümden çıkıyormuş gibi duruyor.
Betimleyen: Zülal Karaman
Fotoğrafta, bir balerin sağ kolunu yere paralel olarak uzatmış sol kolunu yukarı doğru kaldırmış olarak başı dik bir pozisyonda, parmak uçlarında duruyor.
Açık gri zemindeki siyah arka planda dağınık yıldızı andıran parıltılar var. Dikey dikdörtgen fotoğraf üzerinde beyaz tenli bir balerin bulunmakta. Başı sağına doğru eğik. Yüzünde hafif bir makyaj olup kahverengi saçları arkadan topuz şeklinde toplanmış. Başında taşlarla süslenmiş bir tacı var. Yüzünde bir gülümsemeyle poz verirken dik bir duruş sergilemekte.
Betimleyen: Özgün DAYAR
Beyaz arka plan önünde çekilmiş fotoğrafta, bindallı giyinmiş on dokuz-yirmi yaşında bir genç kadın var. Kadın, yüzünü objektife, vücudunu ise hafif sağına çevirmiş. Sağ eli serbest, sol elini beline koyarak poz vermiş. Bindallı elbise, başlık, iç elbise, boyun süsü ve belinde kumaş kemeri bulunan bir cepkenden oluşuyor. Etekleri yere değen bir elbise olan bindallının içliğinde krem rengi şifon kumaş, bordo cepkeninde kadife kumaş kullanılmış. Bindallının başlığı, boyun süsü, kemeri ve cepkeni geleneksel olarak nakışlı ve parlak boncuklu el işlemeleriyle bezenmiş. Başlık cepkenle aynı kumaştan yapılmış, tasarım olarak fesi andırıyor. Önünde incili, boncuklu, çiçekli nakışlar ve ortada tutturularak iki yandan kaşlarının üzerine denk gelecek şekilde alnına sarkan üç sıra boncuklu zincir var. Boyun süsü ve kemer de aynı şekilde incili, boncuklu ve nakışla bezenmiş. Boyun süsü ve kemerin alt kısımlarında, başlıktaki gibi dalgalar halinde yer yer tutturulup yer yer sarkıtılan sıralı zincirlerden sarkıyor. İç elbise kalp yaka olarak da bilinen, göğüslerin üstü yuvarlak, ortası biraz daha açık, v harfine benzer bir yakaya sahip.
Betimleyen: Özgün DAYAR
Fotoğrafta yirmili yaşlarda esmer bir kadın fuşya pembesi zemin üzerine işlemelerle bezenmiş sarisiyle poz veriyor. Fotoğraf tarihi bir binanın bahçesinde ayakta duran kadının hafif solundan çekilmiş. Geleneksel Hint giysisi olan sari, kısa kollu bir iç elbise üzerine sağ kalçadan sol omuza atılan ve yere sürünecek kadar uzun şal benzeri bir parçadan oluşuyor. Kumaşın yere değen etekleri, şal bölümünün tüm kenarları ve iç elbise bölümünün göğüs ve kolları çiçekli, yapraklı, şal desenli işlemelerle donatılmış. Genç kadının siyah saçları ortadan ayrılarak ensede toplanmış. Saçına ayrım yerinden alnına düşen, boncuklu bir süs takılmış. Hafif bir makyajı, sürmeli gözleri ve dolgun kirpikleri var. Boncuklu, sallanan küpeleri, boynunda altın yaldızlı ve boncuklu birkaç sıra kolyesi, bileğinde boncuklu kalın bir bileklik ve her iki elinde altın yaldızlı iri yüzükler var. Kollarını dirseklerinden kırmış, ellerini karnı hizasında birleştirmiş. Geleneksel Hint kınasıyla kınaladığı parmak uçları koyu pembeden kızıla çalıyor. Sol elinin üzeri bir ceviz büyüklüğünde içi dolu daire şeklinde, iki kaşının ortası ise bir nar tanesi büyüklüğünde kınalanmış. Hafifçe gülümseyerek bakışlarını uzakta bir noktaya sabitlemiş.
Betimleyen: Özgün DAYAR
Fotoğrafta geleneksel Japon kıyafet ve aksesuarlarıyla yirmili yaşlarda bir kadın ayakta durmuş, kollarını hafifçe iki yana açarak gülümsüyor. Siyah saçları ensede topuz yapılmış, beyaz tenli, çekik gözlü kadın, siyah sürme ve koyu pembe rujdan oluşan hafif bir makyaj yapmış. Topuzu, sağ tarafından açık pembe üzerine koyu pembeli tonlarda çiçek desenli bir yelpaze, solundan ise mavi ve pembe renklerde üç çubukla süslenmiş. Kimononun kumaşının boyun ve omuzlarda tozpembeyle başlayan, ayak bileklerine indikçe koyu pembeye dönen bir fon rengi var. İpek kumaşın desenleri bu fon üzerinde uçuk sarı ve pembenin farklı tonlarında irili ufaklı çiçeklerden oluşuyor. Kimononun kolları, omuzlardan bileklere doğru oldukça büyük bir açıda genişliyor. Kadın kollarını iki yana açınca kimononun kolları yarasa kanatları gibi açılarak kol uçları neredeyse ayak bileklerine ulaşıyor. Yakası kruvaze modelinde kapatılarak beline pembe bir kuşak bağlanmış.
Betimleyen: Deniz BALANCAR
Hollanda’nın Klompları (tahta ayakkabı)
Fotoğrafta bir satış mağazasının duvar reyonlarına dizili klomplar yer alıyor. Kırklı yaşlarında bir erkek, tüm duvarı boydan
Betimleyen: Hatice IŞIK
Üst kısmı uzun etrafı ise oldukça geniş sombrero şapkaları için genelde bu görselde olduğu gibi hasır tercih ediliyor. Başı içine alan bölüm 15-20 cm uzunluğunda, yaklaşık 10 cm genişliğinde. zirvesi yuvarlak bir dağı andırıyor. Güneşten koruyan çevre kısmı ise yuvarlak, 45-50 cm çapında derin bir tepsiyi andırıyor. Her şapkanın süslemesi elbette farklı oluyor, betimlenen görseldeki şapkanın kenarlarında siyah, üstünde zikzak şeklinde yeşil, sarı, kırmızı renkli çizgileri olan bir kesit var. Bu kesit şapkanın derinliğinden 2 santimetre kadar daha kısa. Kenarları beyaz ve iplerle sarkıtılmış küçük ponponlarla çevrili.